2012. február 2., csütörtök

Kívül a komfortzónán

    Mint említettem, főleg művészkedünk meg sportolunk. Hétfőn és kedden kívül csütörtökön és pénteken vannak főtárgyóráink, ez utóbbi két napon művészetek, tánc, zene és "outdoor" (amolyan szabadtéri túlélőgyakorlatozás) közül választhattunk.
    Eleinte úgy gondoltam, feliratkozom művészetre; nem mintha nagy rajztehetségem volna, de átlagos színvonalon én is teljesíteni tudnám a feladatokat (mint az a minorként felvett festés órán azóta ki is derült); gondoltam, elrajzolgatok és élvezem, hogy néha elvisznek egy-egy kiállításra. Aztán kisült, hogy zenét is lehet tanulni, és nem követelmény az előképzettség. Így hát új lehetőség került a mérlegre: egyik oldalon a kényelmes középút, a nem sok fejlődési perspektívával kecsegtető rajzórák, hisz tudom, bizonyos korlátokat nem tudnék meghaladni, a másik oldalon a nulláról indulás, a küzdelmes felfedezőút a zenébe.
     Mindenkinek vannak olyan álmai, amit egyszer majd szeretne megvalósítani, amiről reméli, hogy élete egy szép időszakában sor kerül rá. Nekem három dolog szerepel ezen a listán: a franciatanulás (az egyetlen, amit eddig realizáltam közülük), a zongorázás és a flamenco. Így hát mérlegeltem: vágjak neki a számomra ingoványos vidéknek, kockáztassam, hogy elsüllyedek, hogy nem fejtem meg a kottát, nem találom meg a ritmust, de cserébe megérintsek egy újabb álmot, lenyomhassak végre egy billentyűt... Aztán eszembe jutott, egy ideje folyton azon sopánkodok, hogy nem tanultam zenét, és törlődtek a matematikai ismereteim, az agyamnak mondhatni ezen fertályai egészen elsorvadtak. Most itt lenne az alkalom, hogy növesszek pár új ingerpályát, ingerületbe hozzak néhány Csipkerózsika-álmot alvó neuront.
    Ahogy Eszter barátnőm mondja, fontos, hogy időnként elhagyjuk a komfortzónánk határait; úgy döntöttem, hogy számomra a komfortzóna-elhagyás örömmel vállalt mértéke, avagy az e félévre mért kihívásadag a zenetanulás. Most vagy soha.

Snitt.

    Múlt csütörtökön, az első zeneórán kettéosztották a csoportot kezdőkre és haladókra. Én a kezdő csoport legkezdőbbje vagyok. De mindenben, ami szép lombos fává sarjad az életünkben, voltunk kezdők, apró, sérülékeny hajtások.
    Együttesben játszunk. Így rögtön szokjuk, hogy figyeljünk egymásra, és hallanak a többiek. Van dobos, két gitáros, két énekes, no meg a billentyűsök. Az iskolának két zeneterme van tele hangszerekkel, hangfal, erősítő, komplett felszerelés. Állhattam is rögtön a miniszintetizátor mögé.
     Mi sem alkalmasabb a popzenénél a zenetanuláshoz, el is kezdtük feldolgozni a Get down on it-ot. Mindenki játszotta a maga részét, mindenkinek a megfelelő szintű feladat jutott. Én első körben csak a ritmust számoltam, és leütöttem egy billentyűt minden második ütemnél. Bár akkor még nem körvonalazódtak az ütemek, csak soroltam magamban a számokat egytől nyolcig, mint egy első osztályos, meg nyomogattam a billentyűt. Így tanultam, amit kellett, mégsem akadályoztam az együttes előrébb járó tagjait. Csak próbáltam megmaradni a ritmusban, és ha kiestem, minél gyorsabban visszamászni; utóbb egy tamburint is kaptam, hogy azon gyakoroljak. Nem is ment rosszul; úgy tűnik, szerencsére nem vagyok ritmikai analfabéta; mire pénteken átnyergeltünk Britney Spears Toxicjára, már stabilan tartottam a helyemet, és ha megcsúsztam, hamar megleltem, hol tartanak a többiek. Már az ütemek is kezdtek kihallatszani a zenei masszából.
    Bár amikor a tanárunk, Line kezében láttam megvillanni a kottát, megállt a szívemben az ütő. Tizenöt évvel ezelőtt még vágtam a témát, de hol van már az akkori hó. Csak akkor nyugodtam meg, amikor biztosnak tűnt, hogy nem kerül elénk a kotta (illetve csak az énekesek elé kerül). Szerencse, hogy Karolina, a lengyel szobatársnőm diplomás zenetanár (zongorán), táncoktató és komponista - mindig nagy tehetséggel produkálom az ilyen szerencsés egybeeséseket. Óra után rohantam hozzá, hogy sürgősen vegyük át ezt a kotta dolgot; fel is írta a hangjegyek alá a betűket, én pedig erősen koncentrálva igyekeztem belevésni őket a memóriámba; éreztem is, ahogy csikorogva indul az agyamban egy hátsó, tizenöt éve rozsdásodó fogaskerék. Néztem, néztem a kottát, hogy ha álmomból felébresztenek is...; végre csapást vágtam ebbe a dzsungelba. Hirtelen fennakadt a szemem; kérdeztem Karolinát, mik azok a betűk a sorok fölött. Óóó; hát azok az akkordok a hangszerekhez...

Snitt.

    Ha nem Line lenne a tanárom, biztosan küzdelmesebb lenne a felfedezőút. Line maga a zene, a dal, a zongora, a gitár, a dob; zene a mosolya, a haja, ahogy a lábával veri a ritmust. S osztja nekünk is a zenét, ahogy a nap öntözi a hajtásokat, a cserjét, a fát; számára nincs mostoha barlanglakó, nála nincs sziklára hullott mag. Line meleg, türelmes zenesugaraiban egy pillanatra sem támad meg a kétség, hogy vajon megvan-e bennem a képesség, hogy erős, zöld leveleket hozzak.
    Ütöm a ritmust a tamburinnal a zenefelhőben, amit Line fúj körénk; apránként egymáshoz csiszolódunk a billentyűkkel is. Kirügyeztem.
    Holnap Line megmutatja az akkordokat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése